Stem je links of rechts? Houd je van Amsterdam of Rotterdam? Juich je voor Badr of Rico? Dit zijn allemaal veel gestelde vragen waar je uit twee dingen moet kiezen en je vanaf het moment van je antwoord, je identificeert met een groep en je, je dus distantieert van de andere groep. Deze vragen doen niet veel kwaad en zorgen puur voor een beetje rivaliteit, maar bij grote vraagstukken, die lang aanhouden zorgt dit voor een tweesplitsing in de samenleving, wat we polarisatie noemen.
Een groot vraagstuk dat de afgelopen jaren een rol heeft gespeeld en voor een grote kloof heeft gezorgd tussen groepen mensen is: “Ben jij een schaap of een wappie?”.
Coronapolarisatie
De coronapandemie was een zware tijd voor iedereen. Je zou denken dat wanneer een samenleving een heftige tijd ondergaat, de mensen zich verenigen om hier samen doorheen te komen. Echter gebeurde het tegenovergestelde, de aanhangers van verschillende visies op het coronabeleid kwamen steeds scherper tegenover elkaar te staan. Dit zagen we aan de termen die beiden groepen voor elkaar verzonnen en de avondklokrellen. De agressie is zo erg omdat vooral de wappies niet meer op een gesprek vertrouwen, omdat de belangrijkste voorwaarde daartoe - het vertrouwen in de overheid - voor hen teloor is gegaan. Dit resulteert in opgekropte frustraties en dus agressie.
De vraag of je een wappie of schaap bent is heel zwart wit. Het heeft niks te maken met je hele identiteit. De heftigheid van de discussie begrijp ik wel, mensen hebben zorgen en denken met hun visie tot oplossingen te komen. De zorg in de pandemie was groot doordat het over leven en dood ging. De term ‘wappie’ wordt snel uit frustratie gebruikt omdat de ‘schapen’ zich zorgen maken over iets, terwijl de andere partij (de wappies) deze zorgen totaal niet begrijpen. Hele vriendengroepen en families vallen door deze polarisatie uit elkaar. Je herkent elkaar niet meer.
Vrijheidsstrijders
Het woord wappie is eigenlijk in het leven gekomen door komiek Youp van het Hek. In het tv-programma ‘Even Tot Hier’ zong hij een nieuwe versie van het welbekende lied ‘flappie’. Dit lied heette nu wappie en was bedoeld om op humoristische wijze de spot met de andersdenkende te drijven. Vanaf dit moment hadden de schapen eindelijk een benaming voor de ongehoorzamen.
Wappies noemen zichzelf vrijheidsstrijders. Zij zijn er namelijk van overtuigd dat ze onze vrijheid moeten terug winnen, die door de overheid is ontnomen. Zij zien de coronapandemie als een strategie van de elite om nog meer macht te verwerven. Het virus wordt niet erkend en de hele media houdt ons allemaal voor de gek. Het begrip ‘fakenews’ is weer helemaal populair. Zij schuwen er ook niet voor om ons land een dictatuur te noemen. Zij zijn de wakkere vrijheidsstrijders en vechten tegen de elite. Brave burgers deugen niet en volgen de overheid als makke schapen. Deze schapen zien de wolf (wappies ) als vijand, terwijl de wolf beweerd dat we moeten worden beschermd tegen de herders (elite) die de schapen slechts hoeden voor de wol (beeldspraak van Geert Grub, Belgisch dichter en schrijver).
Gewone burgers
De toon op sociale media wordt steeds agressiever. Vooral de wappies gunnen de gehoorzamen geen blik waardig. Deze mensen volgen hun herder (Mark Rutte) en worden gestuurd door de herdershond (Hugo de Jong). Het is dus niet gek dat zij schapen genoemd worden. De schapen wordt verweten dat zij blind zijn en niet door hebben wat er werkelijk gebeurd. Ze volgen en geloven het nieuws en houden zich aan alle coronamaatregelen die de overheid in het leven roept. De schapen omschrijven zichzelf liever als ‘gewone burgers’.
De gewone burgers zijn eigenlijk altijd het slachtoffer. Volgens de vrijheidsstrijders zijn ze slachtoffer van het beleid, volgens de media zijn de gewone burgers slachtoffer van de wappies. Het tweede wordt gebaseerd op de talloze geplunderde winkels tijdens de rellen en de grote getallen doden door corona. Een virus wat volgens de wappies niet bestaat. De schapen lijken dus meer onderdrukt te worden dan de andersdenkenden terwijl anders gesuggereerd word door hen. Deze onderdrukking is vooral te zien op sociale media waarin wappies onder elk bericht van de landelijke media betogen schrijven. Het is de agressieve toon en obsessieve manier van werken wat de wappies de status minderwaardigheid geeft.
Nieuwe crisis, zelfde wappies
Ik dacht dat we de termen schapen en wappies niet meer zouden gebruiken na de coronapandemie. Helaas blijven de termen bestaan en wordt de kloof steeds groter. Het lijkt er op dat de wappies een nieuwe bestemming hebben gevonden voor hun waanideeën. Ons nieuwe virus heet namelijk Rusland, en het nieuwe vaccin heet Oekraïne. De nieuwe kronkel van wappies geloven niet in de misdaden van Rusland en moeten niks hebben van de sympathie voor Oekraïne. De gelijkenissen zijn gemakkelijk te herkennen. Het vaccin was geen vaccin, Oekraine is geen land maar een ‘failed state’. De aard ontkennen lijkt wel de eerste stap te zijn in het wappieproces. Het is niet gek natuurlijk, want wat de media brengt is nep en dit hoort allemaal bij “The great reset” hoor je ze schreeuwen op het malieveld.
Er ontstaat een interessante paradox. Moet u maar eens goed opletten dat de ‘andersdenkenden’ , de ‘gewone burgers’ dom noemen omdat zij de media geloven uit Nederland, een zogenaamde dictatuur. Dan moet u bedenken dat de wappies wel de media geloven uit Rusland, of is dat geen dictatuur? Eigenlijk zouden we alle “vrijheidsstrijders” die worden opgepakt tijdens demonstraties geen taakstraf moeten geven maar verplicht Nieuwsuur laten kijken. Dan zien zij hoe een dictatoriale bedreiging van de vrijheid er werkelijk uit ziet.
Hoe gaan we de samenleving herstellen?
Het is denk ik wel duidelijk dat we te maken hebben met een steeds groter wordend probleem. Van dreigementen tot rellen, iedereen gaat er mee te maken krijgen. Er moet wat gebeuren voordat we geen brug meer kunnen bouwen over de kloof heen. Maar hoe gaan we dit doen?
Het herstellen van de samenleving zal heel moeilijk worden. Als iemand er van overtuigd is dat hij een held is, is het heel moeilijk diegene te laten inzien dat hij het tegenovergestelde is. De grote taak ligt vooral bij de politiek, scholen, kerken en andere sociale organisaties. Zij moeten proberen mensen met deze verschillende visies samen te brengen en te laten zien dat er best over te praten valt.
Toch moet er iemand een goed voorbeeld geven, iemand met veel invloed. Deze man heet Thierry Baudet. De partij van Baudet laat in de tweede kamer zien wat het probleem is. Het is de agressieve toon die de politiek slecht op de kaart zet. Zelfs wappies kunnen dan schapen zijn, door Baudet te volgen met het aanvallen van schapen op het naleven van hun waarheid. Het wordt tijd dat we meer naar elkaar luisteren, hierdoor blijven we in verbinding en kunnen we gaan groeien als maatschappij. Een mens heeft tenslotte twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten.
Toch wil ik gezegd hebben dat verzet en gehoorzaamheid twee deugden zijn van de burger. Gehoorzaamheid verzekert de orde en verzet verzekert de vrijheid. Met verzet bedoel ik geen rellen maar meer een soort geestelijke alertheid en het vreedzaam gebruik maken van je demonstratierecht, deze twee voorwaarden zijn namelijk basisvoorwaarden voor een effectieve democratie.
Afbeelding: Trouw.nl (Joris van Gennip).
Reactie plaatsen
Reacties
Goed bezig Lloyd, mooi hoe je alles onderzoekt.
Maar wie echt aan de touwtjes trekt is heel simpel. Je hoeft maar een half uurtje onderzoek te doen op de website van het WEF. En dan zie je allemaal wie er lid zijn. Rutte, Kaag, etc.etc. Zij voeren alles uit wat Klaus Schwab (WEF) zegt. Maar als je hier in de politiek over begint, krijg je geen podium, want 'de waarheid' mag niet boven tafel komen. Mensen moeten 'dom' blijven en vooral geen onderzoek doen (wat een 'wappie' wel doet).
Ik hoop dat je veel bereikt met JA21. Heel veel succes!!👍🍀🌸
Ow nog 1 tip. Onderzoek www.tristatecity.nl dan weet je alvast de plannen over 10 jaar.😃
Ikzelf hoop dat deze plannen niet uitkomen.🙏🏼
Groetjes Wendy